Wednesday, October 26, 2011

Agen Penyampai Kasih Sayang

                          Jururawat sebagai agen penyampai kasih sayang??? Jika persoalan ini ditanya kepada saya. Maka saya akan menjawab begini...Insya Allah kami adalah penyebar kasih sayang. Kasih sayang adalah sesuatu yang sinonim kepada seorang jururuawat. Mengapa? Sebab tanggungjawab seorang Jururawat adalah lebih kepada penjagaan. Doctor are curing the patient but Nurse are caring the patient. Bial mana seseorang pesakit itu dimasukkan kedalam wad, maka adalah menjadi tanggungjawab seorang jururawat untuk mejaga pesakit tersebut sehingga sihat aaupun hingga hembusan yang terakhir (peacefull death).

                        Itu adalah hujah saya. Untuk mengaitkan pendapat saya dengan apa yang saya belajar, apabila seorang pesakit dimasukkan kedalam wad. Tanggungajawab atau tugas seorang Nurse adalah untuk memenuhi keperluan asas atau basic need. Menurut Maslow's Hierarchy, keperluan@needs boleh dibahagikan kepada 5peringkat atau level:

  1. Physiological Needs- adalah keperluan yang paling asas. Jika keprluan ini tidak dipenuhi, maka seseorang itu boleh menjurus kepada kematian. Contohnya : Makanan, minuman, udara,dll
  2.  Security Needs- keperluan untuk berasa selamat, jauh dari ancaman, mengelakkan dari mendapat kesakitan.
  3. Social Needs- keperluan untuk merasa diperlukan, perasaan untuk menyayang dan disayangi
  4. Esteem Needs- keperluaan untuk berasa dihormati dan untuk mendapatkan keyakinan.
  5. Self Actualization- keperluan untuk mencapai kesempurnaan hidup.
                      Selain itu, sebagai Jururawat Muslim kita juga menyediakan atau memenuhi keperluan pesakit untuk mengadap maha pencipta. Kita perlu mengingatkan mereka untuk tidak meninggalkan solat dan perbanyakkan zikir serta selawat. Kesakitan adalah satu medium untuk Allah menghapuskan dosa. Maka sebagai seorang Jururawat perlu memberi mereka semangat untuk terus berjuang untuk hidup...

                      Satu lagi sebab  Jururawat sebagai agen penyampai kasih sayang adalah tanggungjawab mereka dalam wad. Jururawat bertugas tanpa ada diskriminasi dan keluh. Membuat tugas tanpa memikirkan jijik, penat dan berbaunya sesuatu itu. Lebih melebihi cara anak menjaga ibunya. Terlalu lembut dengan kasih sayang dan terlalu cermat bagai menatang minyak yang penuh. Begitu murninya profession ini hingga seseorang itu perlu menyediakan persiapan mental dan fizikal untuk terjun kemedan ini. Ya Allah kau permudahkanlah Tugas seorang jururawat adalh mereka tetap tabah untuk meneruskan perjuangan mereka.


JURURAWAT KASIH SAYANG

No comments:

Post a Comment